187 research outputs found

    Transfer of manualized CBT for social phobia into clinical practice (SOPHO-PRAX) : a study protocol for a cluster-randomized controlled trial

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    Background: Cognitive-behavioral therapy (CBT) is generally known to be efficacious in the treatment of social phobia when applied in RCT's, namely when the treatment manual is based on the Clark-Wells approach. However, little is known about the efficacy of manualized treatments in routine clinical practice (Phase IV of psychotherapy research). The present study (SOPHO-PRAX) is a continuation of a large multi-centre randomized clinical trial (SOPHO-NET) and analyses the extent to which additional training practitioners in manualized procedures enhances treatment effect. Methods: N = 36 private practitioners will be included in three treatment centres and randomly designated to either training in manualized CBT or no specific training. The treatment effects of the therapies conducted by both groups of therapists will be compared. A total of 162 patients (N = 116 completers; N = 58 per condition) will be enrolled. Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) will serve as primary outcome measure. Remission from social phobia is defined as LSAS total [less than or equal to] 30 points. Data will be collected at treatment begin, after 8, 15, and 25 sessions (50 mins. each), at treatment completion, as well at 6 and 12 months post-treatment. Discussion: The present CBT trial combines elements of randomized-controlled trials and naturalistic studies in an innovative way. It will directly inform about the incremental effects of procedures established in a controlled trial into clinical practice. Study results are relevant to health care decisions and policy. They may serve to improve quality of treatment, and shorten the timeframe between the development and widespread dissemination of effective methods, thereby reducing health cost expenditures. The results of this study will not only inform about the degree to which the new methods lead to an improvement of treatment course and outcome, but also about whether the effects of routine psychotherapeutic treatment are comparable to those of the controlled, strictly manualized treatments of the SOPHO-NET study. Trial Registration: ClinicalTrials.gov identifier: NCT01388231. This study was funded by the German Federal Ministry of Education and Research (SOPHO-NET: BMBF 01GV0607; SOPHO-PRAX: BMBF 01GV1001)

    Is worry different from rumination? Yes, it is more predictive of psychopathology!

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    Objective: Although worry and rumination are everyday phenomena as well as common symptoms across numerous psychopathological disorders, the theoretical and clinical delineations of both concepts need more clarification. This study explored the degree of overlap between worry and rumination on the levels of standardized questionnaires and a priori lay concepts

    Entwicklung einer praxisanwendbaren Methode der Humusbilanzierung im ökologischen Landbau

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    Ziele des Projektes waren die Untersuchung von systemspezifischen Besonderheiten und Anforderungen an die Humusreproduktion unter Bedingungen des ökologischen Landbaus, sowie die Anpassung oder Erarbeitung einer Humusbilanzmethode zur Anwendung im ökologischen Landbau. Die Untersuchungen wurden unter Einbeziehung von 8 Praxisbetriebspaaren (ökologisch vs. konventionell), 3 ökologischen Versuchsbetrieben und 16 Dauerfeldversuchen durchgeführt. Ergebnisse: 1. Eine Absicherung von Unterschieden in Niveau und Entwicklung der Humusgehalte unter konventioneller und ökologischer Bewirtschaftung war sowohl unter Praxisbedingungen, wie auch in den Dauerfeldversuchen kaum möglich. Hier wurde die Notwendigkeit einer differenzierten Betrachtung der Bewirtschaftungssysteme deutlich. 2. Aufgrund der dargestellten Sachverhalte konnten höhere Humusgehalte unter ökologi¬scher Bewirtschaftung im Vergleich zu konventionell bewirtschafteten Flächen dann abgesichert werden, wenn sich die verglichenen Bewirtschaftungssysteme in Fruchtfolge und/oder Düngung wesentlich unterschieden. 3. Die Ergebnisse zur Bedeutung der Humusdynamik für die Ertragsbildung bei ökologischer und konventioneller Bewirtschaftung ergaben kein einheitliches Bild. Allerdings wurden in der Auswertung der Dauerfeldversuche engere Korrelationen zwischen durchschnittlichem Marktfruchtertrag und fast allen Indikatoren der Humusdynamik bei den ökologischen Parzellen gegenüber den konventionell bewirtschafteten festgestellt. 4. Ein quantitativer Einfluss einer differenzierten Intensität der Grundbodenbearbeitung auf die Humusdynamik konnte weder in Praxisbetrieben noch in Dauerfeldversuchen festgestellt werden. 5. Die im Rahmen des Projektes entwickelte modellbasierte Humusbilanzmethode (HUMOD) ist eine Weiterentwicklung der dynamischen Humuseinheitenmethode und zeigte in der Anwendung in Dauerfeldversuchen und Praxisbetrieben eine akzeptable Aussagequalität. Eine wesentlich bessere Erfassung der Humusreproduktion von Anbausystemen als mit den aktuell etablierten Methoden wird zwar noch nicht erreicht. Der große Vorteil der neuen Methode ist jedoch die Möglichkeit der reproduzierbaren Ermittlung von Humusreproduktionskoeffizienten für Fruchtarten in unterschiedlichen Anbausystemen unter Berücksichtigung der Standortbedingungen

    Hilft wenig viel? Eine Minimalintervention für Patienten während der Wartezeit auf ambulante Verhaltenstherapie

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    Hintergrund: Der Artikel berichtet Ergebnisse einer kontrollierten Studie zu Effekten einer Minimalintervention in der Wartezeit auf Beginn einer ambulanten Psychotherapie. Methoden: 75 Personen, die sich in einer universitären Verhaltenstherapieambulanz aufgrund von Angst- oder depressiven Störungen anmeldeten, wurden parallelisiert nach Alter, Geschlecht und Diagnose zwei Bedingungen zugeordnet. Die Versuchsgruppe (VG) erhielt während der Wartezeit auf den Behandlungsplatz bibliotherapeutische Materialien; die Kontrollgruppe (KG) wartete ohne Intervention. Vor und nach der Wartezeit wurden Einstellungen und Erwartungen zur Behandlung, nach der Wartezeit zusätzlich die Zufriedenheit mit der behandelnden Einrichtung sowie das Hilfesuchverhalten während der Wartezeit erhoben. Ergebnisse: Es konnten keine global positiven Effekte der Wartezeitintervention nachgewiesen werden. Es fanden sich lediglich zwei grundlegende Gruppenunterschiede: Die Teilnehmer der VG beurteilten sich subjektiv als besser vorbereitet auf Wartezeit und Therapie, und ihre Angst vor Stigmatisierung hatte sich signifikant reduziert. Weiterführende Analysen in einzelnen Patientengruppen ergaben zusätzlich Hinweise darauf, dass Angstpatienten und Patienten mit geringem Vorwissen mehr von der Maßnahme profitierten; allerdings traten bei einigen Patienten mit depressiven Störungen auch negative Effekte durch die Minimalintervention auf. Schlussfolgerung: Die Befunde erlauben eine differenziertere Bewertung der Frage, ob und in welcher Form unspezifische minimale Interventionen während der Wartezeit auf Psychotherapie nutzbringend sind. Weiterführende Studien sollten die differenzielle Wirksamkeit spezifischerer Maßnahmen in ausgewählten Patientengruppen prüfen.The article describes a controlled study that explores effects of a minimal intervention for outpatients waiting for their behavior therapy to start. Methods: Patients applying for psychotherapy for anxiety disorders or depression at an outpatient psychotherapy unit, matched for age, sex and diagnosis, were assigned to either a waiting list as usual (WL) or to an active waiting group (AW) that received bibliotherapeutic materials. Attitudes towards treatment and therapy expectations were assessed before and after waiting time; consumer satisfaction and help-seeking behavior during the waiting time were assessed post waiting. Results: After the waiting time, the two groups differed only in their fear of stigmatization, which had significantly declined in the AW group, and in the subjective preparedness for waiting list and treatment. Additional analyses regarding different patient groups suggested that especially patients with anxiety disorders and patients with little knowledge about psychotherapy benefited from the intervention; on the other hand, some patients with depressive disorders reported negative effects due to the minimal intervention. Conclusions: Findings point out the need for a more sophisticated evaluation of minimal interventions for patients waiting for psychotherapy. Further studies should clarify the differential effectiveness of custom-tailored interventions addressing specific patient populations.Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich

    Valued living before and after CBT

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    Whether and to what degree psychotherapy leads to changes in patients’ value-based actions is not well documented. In this study we examined whether cognitive behavioral therapy, without explicit values work, enhancedvalue-oriented action. We also explored the role of change in valued action for subsequent life satisfaction and continued change after therapy. Additionally, data on the reliability and validity of the Valued Living Questionnaire (VLQ) are reported. We analyzed the pre-, post-, and 6-month-follow-up-data of 3,687patients of a university psychotherapy outpatient clinic, most of which suffered from reliably diagnosed anxiety and mood disorders. Questionnaires included the VLQ (with 10 items each on the "importance" and "consistency" of values),symptom scales (Beck Depression Inventory; Brief Symptom Inventory), and the Satisfaction with Life Scale. Over the course of therapy significant improvements in value-oriented action were found (d= .34), especially in treatment responders (d= .51). Increase of value-oriented action significantly explained satisfaction with life at end of treatment, even after controlling forsymptom reduction. Temporally preceding improvement on the VLQ predicted further symptom reduction until follow-up. Data indicate that psychotherapy positively affects valued living, even when itis not explicitlytargeted in treatment. Valuedliving may have a role in the course and maintenance of therapeutic change

    Ergebnisse der Anwendung einer neuen Humusbilanzmethode in Dauerfeldversuchen

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    Humus balance methods aim at the assessment of humus reproduction in cropping systems as an effect of cropped plant species and management. They do not intend to predict actual humus dynamics, which are strongly dependent on land-use history and environmental site conditions. Therefore, the validation of humus balance methods is a methodical challenge. This paper presents results from the validation of a new method for humus balancing with different approaches. The first validation approach is relating humus balance saldi to humus content development in long-term field experiments. The second approach is relating humus balance saldi differences between field experiment treatments under similar site conditions to differences in humus dynamics indicators. In both validations the model performed satisfactory. Compared to standard humus balance methods applied in organic farming, the new method proved comparable quality in the validation. However, there is a clear demand for methodical improvement of validation approaches for humus balance methods

    Ungenauigkeit der Interozeption und Abwendung der Aufmerksamkeit bei Atemwegserkrankungen: Asthma bronchiale versus chronisch obstruktive Bronchitis

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    In der vorliegenden Studie wurde die Hypothese geprüft, daß Asthmatiker die Aufmerksamkeit von eigenen Körperprozessen ablenken und eine Ungenauigkeit bei der Interozeption relevanter Atemwegsobstruktionen aufweisen. Weiterhin prüften wir die Frage, inwieweit die postulierte Aufmerksamkeitsabwendung generalisiert ist und sich auch auf die nicht atemwegsbezogene Symptomwahrnehmung und die private Selbstaufmerksamkeit bezieht. Die Interozeptionsgenauigkeit wurde als Diskrepanz zwischen subjektivem Urteil und objektiver Atemfunktion bei spirometrischen Messungen berechnet, die anderen Variablen mittels Fragebögen operationalisiert. Es wurden insgesamt 91 Patienten einer Rehabilitationseinrichtung untersucht: 30 Asthmatiker, 30 Patienten mit chronisch obstruktiver Bronchitis (COB) und 31 Kontrollpatienten ohne Atemwegserkrankung. Die Ergebnisse deuten auf eine spezifisch atemwegsbezogene Aufmerksamkeitsablenkung sowie eine Überschätzung von Obstruktionen bei Asthmatikern hin. Überraschend zeigen auch die COB-Patienten auffällige Ergebnismuster in Richtung einer Unterschätzung von Obstruktionen sowie verminderter Selbstaufmerksamkeit. Die Ergebnisse lassen sich im Rahmen verhaltensmedizinischer Überlegungen interpretieren.The hypothesis that asthmatic patients draw their attention away from bodily processes and show inaccurate interoception with regard to relevant airway obstructions was tested in this study. Additionally, we examined whether this postulated withdrawal of attention can also be generalized for the perception of non-airway related symptoms as well as for private self-consciousness. Accuracy of interoception was measured as the discrepancy between subjective judgement of obstruction and objective obstruction as shown in spirometric tests. Other variables were operationalized by self-reports. Ninetyone patients in a rehabilitation hospital were tested: 30 asthmatic patients, 30 patients with chronic obstructive bronchitis (COB), and 31 control subjects without any airway disease. Asthmatic patients showed attention withdrawal only with regard to bronchial airways. However, they also indicated an overestimation of airway obstruction. Surprisingly, deviant results were also found for the COB patients including underestimation of obstructions and lower self awareness. All results were interpreted from the perspective of behavioral medicine.Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich

    Physical activity and prevalence and incidence of mental disorders in adolescents and young adults

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    ABSTRACT Background Although positive effects of physical activity on mental health indicators have been reported, the relationship between physical activity and the development of specific mental disorders is unclear. Method A cross-sectional (12-month) and prospective-longitudinal epidemiological study over 4 years in a community cohort of 2548 individuals, aged 14-24 years at outset of the study. Physical activity and mental disorders were assessed by the DSM-IV Composite International Diagnostic Interview (CIDI) with an embedded physical activity module. Multiple logistic regression analyses controlling for age, gender and educational status were used to determine the cross-sectional and prospective associations of mental disorders and physical activity. Results Cross-sectionally, regular physical activity was associated with a decreased prevalence of any and co-morbid mental disorder, due to lower rates of substance use disorders, anxiety disorders and dysthymia. Prospectively, subjects with regular physical activity had a substantially lower overall incidence of any and co-morbid mental disorder, and also a lower incidence of anxiety, somatoform and dysthymic disorder. By contrast, the incidence of bipolar disorder was increased among those with regular physical activity at baseline. In terms of the population attributable fraction (PAF), the potential for preventive effects of physical activity was considerably higher for men than for women. Conclusions Regular physical activity is associated with a substantially reduced risk for some, but not all, mental disorders and also seems to reduce the degree of co-morbidity. Further examination of the evidently complex mechanisms and pathways underlying these associations might reveal promising new research targets and procedures for targeted preventio

    Social Anxiety and Loneliness in Adults Who Solicit Minors Online

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    This study examined the association of social anxiety, loneliness, and problematic Internet use (PIU) with the online solicitation of minors. Within a convenience sample of adult Internet users from Germany, Finland, and Sweden (N = 2,828), we compared the responses of participants who had not interacted sexually with strangers online (n = 2,049) with participants who sexually interacted with unknown adults online (n = 642), and both groups with adults who sexually solicited unknown minors online (n = 137). Online sexual interaction with adults was associated with higher levels of social anxiety, loneliness, and PIU compared with not sexually interacting with strangers online. Sexually soliciting minors online was associated with higher levels of social anxiety, loneliness, and PIU compared with sexually interacting with adults and not sexually interacting with strangers at all. Interestingly, compared with those with adult contacts, loneliness was specifically pronounced for participants who solicited children, whereas social anxiety and PIU were pronounced for participants soliciting adolescents. These findings suggest that social anxiety, loneliness, and PIU may be among the motivators for using the Internet to solicit individuals of different age groups for sexual purposes. These factors emerged as specifically relevant for adults who sexually solicited minors and who reported greater impairments compared with adults who sexually interacted with adults. These characteristics may thus be important to consider for assessment and treatment procedures for individuals soliciting minors online

    Behandlung komorbider Störungen, Syndrome und Symptome der Posttraumatischen Belastungsstörung nach Missbrauchserfahrungen in der Kindheit mit STAIR-NT. Klinische Empfehlungen und Herausforderungen

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    Background: Early interpersonal traumatic events, such as childhood maltreatment, increase the risk of developing complex posttraumatic stress symptoms. The biphasic treatment program STAIR-NT (Skills Training for Affective and Interpersonal Regulation with Narrative Therapy), developed specifically for this patient group, combines interventions to improve emotion regulation and interpersonal skills with narrative therapy. Objective: Many affected patients with PTSD after childhood maltreatment also suffer from various comorbid mental disorders and symptoms that can affect and impede the course and outcome of treatment with STAIR-NT. Method: Based on experience from a current treatment study, we provide recommendations for integrating treatment of comorbid mental symptoms into STAIR-NT. Results / Conclusion: Training affective and interpersonal regulation skills in the first treatment phase offers various interventions to efficiently adapt transdiagnostic mechanisms such as emotion dysregulation. In cases of severe comorbid mental disorders or symptoms, adding disorder-specific interventions to STAIR-NT may be indicated.Hintergrund: Frühe interpersonelle traumatische Erfahrungen, wie Misshandlung und Missbrauch in Kindheit und Jugend, erhöhen das Risiko eine komplexe posttraumatische Belastungssymptomatik zu entwickeln. Das zwei-phasische Therapieprogramm STAIR-NT (Skillstraining zur affektiven und interpersonellen Regulation mit narrativer Therapie), das speziell für diese Gruppe von Patient_innen entwickelte wurde, kombiniert Interventionen zur Verbesserung der Emotionsregulation und der interpersonellen Fähigkeiten mit einer narrativen Therapie. Fragestellung: Viele der Betroffenen mit einer PTBS nach Misshandlung und Missbrauch in der Kindheit leiden unter einer Vielzahl komorbider psychischer Symptome, die den Verlauf und das Ergebnis der Behandlung mit STAIR-NT beeinflussen und behindern können. Methode: Basierend auf den Erfahrungen aus einer aktuellen Therapiestudie werden hier Empfehlungen für die Integration der Behandlung komorbider psychischer Symptomatik in STAIR-NT gegeben. Ergebnis / Schlussfolgerung: Vor allem das Training affektiver und interpersoneller Regulationsfähigkeiten in der ersten Therapiephase bietet vielfältige Interventionen zur Veränderung störungsübergreifender Mechanismen wie Emotionsdysregulation. Bei besonders schwerwiegender komorbider Symptomatik kann die zusätzliche Anwendung von störungsspezifischen Interventionen zur STAIR-NT indiziert sein
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